fredag 22. mai 2020

Tutorial: Color choices /Fargevalg

I tillegg til å lære seg teknikker er det en ting som mange kan være utfordrende når man skal fargelegge et motiv og det er hvilke farger skal jeg velge???

One of the questions I often get when I am giving Copic classes is how do you choose your colors. I wrote down a few of my go to tips in this article. 

For en tid tilbake gav DT Hege oss noen gode tips om hvordan vi kan bruke fargehjulet til å finne farger som passer sammen. Denne artikkelen finner du HER.
My fellow DT, Hege, over at Copic Marker Norge recently wrote about how to use a colorwheel. see  HERE for tips on that!

I dag tenkte jeg at jeg skulle vise hvordan du kan hente inspirasjon og hjelp til å sett sammen lekre fargekombinasjoner. Dette er noe jeg har eksperimentert litt med i det siste og synes nesten alltid resultatet blir bra

Selv bruker jeg  Pinterest, Blogger, Facebook, Diverse nettsider, Interiørblader , Moteblader, Mønsterpapir...alt jeg ser rundt meg

I look everywhere for inspiration: Pinterest, blogs, facebook groups, websites in general, magazines, patterned papers, pretty much anything and everything around me. 

Så har bruker jeg et copic fargekart som jeg holder inntil paletten for å finne fargene som matcher paletten best.

I pick my source of inspiration and then I use a copic color chart or colorbook to choose the closest copic color. I.E Sandy Allnock's fabolus Hex Chart. you can use any chart, as long as it's markers on the same papers you will use to color. 

 
Du kan også bruke en fargebok eller en eller annen type fargekart eller oversikt. Det viktige er at den er fargelagt på samme type ark som jeg skal bruke. Som de fleste vet så blir det ikke nøyaktig ved å matche fargen på korkene.

(Trenger du inspirasjon til å lage fargebok så har Veronica laget en her i bloggen. HER.)


Here are a few examples: 
For eksempel fant jeg flere fine på pinterest:

Motivet her er fra Mo Manning/Mo's digital pencil. Her har jeg fulgt paletten ganske nøye, det er farger som jeg normalt ikke ville brukt sammen. Paletten er fra Color Palette Ideas.

 Her er motivet fra MFT stamps. Her har jeg også forsøkt å følge paletten. Bare lagt til en hårfarge.
I used the color palette and added a hair color and skin. 


Dette motivet er fra Stamping Bella. Her har jeg brukt to paletter som inspirasjon.
Sometimes I match two pallets if I need a wider range.

En annen type palett jeg liker å følge er mønsterpapir. Jeg er veldig glad i mønsterark og ofte kjøper jeg ark uten at jeg vet hva jeg skal bruke det til. Slik som denne serien fra Maja Design. Her har jeg brukt forsiden på 6 x 6 papirpakken som palett og dermet fått motiver som passer til arkene.
Patterned papers are perfect color pallettes. Here are a few examples: 

                      
Til slutt vil jeg vise frem et motiv hvor jeg har brukt et bilde jeg fant da jeg googlet hippie+ beetle (boble) Her fant jeg både inspirasjon til fargene og til å lage bakgrunnen. Som du ser er det ikke et mål for meg å lage det likt (for det klarer jeg ikke) men å bli inspirert til å gjøre det på min egen måte! 
Sometimes I find a picture to inspire me. 

Her er det om å gjøre å se seg rundt og finne inspirasjon.

Her er noen tips til nettsider utenom pinterest:

                        Håper du fikk noen nyttige tips!
Hope you got some inspiration! 
Crafty hugs, 




Ingen kommentarer: